Choroba okluzyjna tło

Starcie zębów
(Choroba Okluzyjna).

Starcie zębów to problem, który spotyka coraz większą liczbę pacjentów. Skrócenie zębów może być jednym z objawów tzw. choroby okluzyjnej.

Choroba okluzyjna to choroba polegająca na występowaniu nieprawidłowych kontaktów między zębami górnymi i dolnymi. Na układ żucia składają się trzy zależne od siebie elementy jakimi są: staw skroniowo-żuchwowy, mięśnie żucia oraz zęby. Wszystkie te składowe powinny funkcjonować ze sobą w harmonii. Jeśli tak jest zęby zużywają się w sposób naturalny tylko w granicach szkliwa, mięśnie nie wykazują dolegliwości bólowych a staw skroniowo-żuchwowy pracuje bez odczuwalnych trzasków czy przeskakiwań. Już utrata jednego zęba może doprowadzić do zaburzeń w całym układzie. Zaburzenia tego typu mogą objawiać się wzmożonym zgrzytaniem, napięciowymi bólami głowy, pękaniem szkliwa a nawet utratą zębów zdrowych.
Choroba Okluzyjna

Do najczęstszych objawów choroby okluzyjnej należą:

Przeskakiwanie w stawie (zawiasie) skroniowo-żuchwowym
(któremu często mogą towarzyszyć trzaski lub trzeszczenie),
Napięte mięśnie twarzy, szyi oraz karku,
Częste poranne bóle głowy,
Zgrzytanie zębami, które jest niekontrolowane oraz podświadome ich zaciskanie ,
Ból zębów lub mięśni twarzy pojawiający się przy żuciu pokarmów,
Patologiczne starcie zębów,
Recesje dziąsłowe (obniżanie się dziąseł),
Nadwrażliwość na zimne bądź ciepłe pokarmy,
Zmiana pozycji zębów i ich rozchwianie( np. ich wykrzywianie się z czasem),
Pękanie szkliwa, odpryśnięcia fragmentów zębów,
Szumy w uszach,
Bóle zębów niewiadomego pochodzenia ( zęby prawidłowo leczone,
które bez powodu bolą).
Choroba Okluzyjna

Do najczęstszych przyczyn powodujących chorobę okluzyjną możemy zaliczyć:

Czynniki psychiczne wyzwalające mechanizm bruksizmu,
Czynniki fizjologiczne – wady zębowe i kostne,
Czynniki jatrogenne – jako efekt wcześniejszego leczenia.

Leczenie choroby okluzyjnej jest procesem indywidualnym, dobranym pod danego Pacjenta. Nie da się określić jednej, uniwersalnej metody leczenia, gdyż przyczyną choroby może być jeden z wielu czynników lub ich kumulacja.
Do najmniej inwazyjnych metod należy tzw. ekwilibracja czyli poprawa kontaktów przez minimalne szlifowanie zębów w granicach szkliwa lub dodawanie materiału w celu wyrównania zgryzu.

Czasem jednak potrzebna jest kompleksowa przebudowa zgryzu z odtworzeniem prawidłowych relacji miedzy zębami górnymi i dolnymi.
W My Clinic możesz liczyć na wnikliwą diagnostykę oraz odpowiednio spersonalizowany plan leczenia.
U Pacjentów, którzy z chorobą okluzyjną zmagają się od dłuższego czasu może dojść do trwałych zmian w stawie skroniowo-żuchwowym oraz utrwaleniu patologicznych nawyków mięśniowych. W takich przypadkach konieczne jest zastosowanie szyny terapeutycznej w pierwszej fazie leczenia. Pozwoli ona ustalić odpowiednią pozycję stawu skroniowo-żuchwowego oraz rozluźni nadmierne spięte mięśnie.

W My Clinic pracujemy zgodnie z filozofią Akademii Dawsona, której założyciel był pionierem kompleksowego leczenia pacjentów z objawami choroby okluzyjnej. Wiedza przyswojona w Stanach Zjednoczonych pozwala leczyć Naszych Pacjentów według najbardziej aktualnych, światowych standardów.